Pedagogika Zdolności i Terapia Pedagogiczna
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Wydział Nauk Stosowanych w Słupsku
Cel studiów:
Wyposażenie słuchaczy w wiedzę potrzebną do rozpoznawania, zaspokajania indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych ucznia. Nabycie umiejętości rozpoznawania możliwości psychofizycznych uczniów, podopiecznych.
Adresaci studiów:
Studia podyplomowe adresowane są do nauczycieli, pedagogów, wychowawców w placówkach opiekuńczo - wychowawczych, absolwentów kierunków licencjackich bądź magisterskich, posiadających przygotowanie pedgogiczne.
Studia skierowane są również do nauczycieli, absolwentów kursu kwalifikacyjnego z zakresu "Terapii pedagogicznej", zainteresowanych podwyższeniem swoich kwalifikacji na poziomie studiów podyplomowych (możliwość zaliczenia przedmiotów z kursu kwalifikacyjnego).
Dodatkowe kwalifikacje
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 20 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, nauczyciele którzy ukończyli studia podyplomowe w zakresie Terapii pedagogicznej posiadają kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Treść rozporządzenia:
4.9) Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która:
1) ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyła studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy określone w § 21.
Program studiów:
- Ocena i ewaluacja w procesie edukacyjno-terapeutycznym
- Kreatywność w myśleniu i działaniu
- Rozwój osobisty nauczyciela- trening umiejętności wychowawczych
- Wspomaganie rozowju- praca indywidualna
- Elementy socojoterapii
- Dydaktyka twórczości
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Elementy psychologii rozwojowej i klinicznej
- Wybrane zagadnienia pedagoggiki specjalnej
- Diagnoza warunków rozwoju dziecka w rodzinie
- Podstawy terapii pedagogicznej
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Warsztaty umiejętności interpersonalnych
- Metody psychoterapii
- Diagnoza psychopedagogiczna
- Zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych
- Projekt terapeutyczny
- Praktyka zawodowa
- Seminarium dyplomowe
- Forma zaliczenia:
- Praca dyplomowa
- Egzamin końcowy
Czas trwania studiów: 3 semestry/ 350 godz.
Cena: 3 500 zł + 200zł (wpisowe)
Termin rozpoczęcia: nabór trwa